Have any questions?
+44 1234 567 890
Rasas Jansones personālizstāde “Izlīguma izstāde”
No 2023. gada 11. februāra līdz 9. aprīlim Bauskas muzejā būs apskatāma Rasas Jansones personālizstāde “Izlīguma izstāde” – pirmā personālizstāde mākslinieces dzimtajā pusē.
Izstādes atklāšana un tikšanās ar mākslinieci 11. februārī plkst. 13:00.
Bauskas muzejā no 11. februāra līdz 9. aprīlim muzeja mainīgās ekspozīcijas trīs zālēs būs apskatāma Rasas Jansones personālizstāde – pirmā personālizstāde mākslinieces dzimtajā pusē. Rasa ir dzimusi Bauskā un līdz pat deviņdesmito gadu sākumam mācījās un dzīvoja Gailīšu pagasta “Uzvarā” – bijušajā slavenajā kolhozā, zināmā visā Padomju Savienībā. Studējot Latvijas mākslas akadēmijā, profesionālās gaitas Rasu likumsakarīgi un uz palikšanu saistīja ar Rīgu. Tā kā Bauskas mākslas skola ir dibināta 1989. gadā, Rasa nepaspēja tajā mācīties un līdz ar to izspruka no novada mākslas kopienas redzes loka, kas garākā laika nogrieznī rezultējās ar izsprukšanu no biedrības “Meistars Gothards” 2021. gada vasarā izdotās grāmatas “Mākslinieki. Bauska. Iecava. Rundāle. Vecumnieki”.
Kad visi pārpratumi tika noskaidroti, Bauskas muzejs ieplānoja Rasas personālizstādi kā savstarpēju dāvanu un atgriešanos mājās pēc nu jau gandrīz divdesmit Rīgā pavadītiem gadiem. Izstādes savdabīgais tapšanas fons ļauj uzdot vairākus jautājumus – kā Latvijas mākslinieki tiek iekļauti (vai neiekļauti) dažādos naratīvos vai grupās, kā un vai ir jēga tos pieskaitīt dzimšanas vietai, meklējot kādas kopējas vai atšķirīgas iezīmes karjeras gaitā, kā un vai laucinieki pārvēršas rīdziniekos un dzimtajā pusē viņu pēdas pagaist. Bet varbūt viss ir tieši otrādi – bijušie laucinieki kādā savas dzīves brīdī par katru cenu vēlas aizbēgt no dzimtā ciemata pēc iespējas tālāk, jo ar to neizbēgami saista sarežģītas pieķeršanās un atgrūšanās attiecības visa mūža garumā.
“Izlīguma izstādē” tiek apvienoti vairāki mākslas izteiksmes veidi – instalācija, glezniecība, kolāžu māksla un ar mākslas kritiku saistīts izpētes darbs Padomju Latvijas presē. Mūsdienās mākslas veidi arvien vēl turpina saplūst, ļaujot māksliniekiem brīvi starp tiem pārvietoties – un arī tas ir viens no izlīguma veidiem. Tomēr trešais un pats galvenais izlīgums Bauskas izstādē ir saistīts ar Rasas Jansones promocijas darba izpētes tēmu Latvijas Mākslas akadēmijas doktorantūrā – ar Jaunavas Marijas lomu Latvijas laikmetīgajā glezniecībā. Glezniecības nesenajā vēsturē ir atrodami vairāki pārsteidzoši piemēri, kad mākslinieces nevis atkārto zelta renesanses kanonu, bet vai nu to izjautā, vai pat apzināti vēršas pret to. Jaunavas Marijas tēls ir ne tikai brīnišķīgi gleznojumi Itālijas dievnamos un muzejos, Jaunava ir bijusi paraugs, kas paaudžu paaudzēs ticis stādīts sievietēm kā piemērs – viņa ir vislabākā no mātēm, kas neko nejautās, no ciemata neaizbēgs un neapšaubīs no augšas nākušās vēstis. Vai Jaunavas zeltainā gaisma turpina apspīdēt ikvienu jauno māmiņu šodienas sekulārajā sabiedrībā? Interesanti, ka savus komentārus par Jaunavu Mariju Latvijas gleznotājas ir gleznojušas tieši tad, kad pašas bijušas mazu bērnu mammas. Renesanses laika Jaunava Marija Rasai Jansonei ir kas līdzīgs dzimtajai pusei – no tās gribas aizbēgt, turpinot to mīlēt; bet tā kā līdz galam aizbēgt neizdodas, tad visu šo sarežģīto izjūtu un pieredžu mudžekli nākas komentēt, uzdodot jautājumu – kā gan tev ir klājies patiesībā, mīļā Jaunava?
Par mākslinieci: Rasa Jansone absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmijas glezniecības nodaļu 2002.gadā, patlaban studē LMA profesionālā doktora studiju programmā. Darbojas glezniecības un instalāciju žanrā. Konsekventi strādājusi ar feminisma tēmām, kā iedvesmas avotu un darba izejmateriālu izmantojot gan mākslas vēsturi, gan savas ģimenes sieviešu prakses un pieredzes (ierasti necili vērtēto ēst gatavošanu, konservēšanu, ikdienišķās rūpes par bērniem). Līdz šim sarīkojusi 15 personālizstādes, piedalījusies neskaitāmās grupu izstādēs Latvijā un ārzemēs. Paralēli mākslas praksei regulāri publicējas Latvijas kultūras presē un portālos – Rīgas Laikā, Satori.lv, Punctummagazine.lv, kinoraksti.lv, utt. 2020. un 2022.gadā nominēta Normunda Naumaņa vārdā nosauktajai Gada balvai mākslas kritikā. Jansones darbi atrodas Latvijas Nacionālā mākslas muzeja un Latvijas Fotogrāfijas muzeja kolekcijās, Māra un Irinas Vītolu privātkolekcijā, Jāņa un Dinas Zuzānu privātkolekcijā.
Telefons papildus informācijai: 29800807
Publicitātes attēls: RJansone_Publicitates_attels_Izliguma_izstade.jpg
Attēla nosaukums: Rasa Jansone. Kolāža no cikla “Kad viņa piesēda mazliet ērtāk”. 2022. Papīrs, izgriezumi no žurnāliem, pastelis. 70 x 50 cm.
Pasākumu norises laikā apmeklētāji var tikt fotografēti un filmēti, fotogrāfijas un videomateriāls var tikt publicēts.